Hoe een vetarm dieet migraine vermindert

(Laatste update: 13 november 2021)

Er zijn theorieën dat bepaalde voedingsmiddelen zoals chocolade en kaas migraine zouden verergeren. Hier is echter geen wetenschappelijk bewijs voor. 1 2 Maar er is wel een onderdeel van kaas en chocolade wat het risico op migraine verhoogt, namelijk een hoog vetgehalte. Dat een vetrijk dieet kan leiden tot migraine heeft te maken met bepaalde ontstekingsreacties van het immuunsysteem.

In dit artikel:

  • Migraine en ontstekingsreacties in de darmen
  • Wat het effect is van een vetarm dieet
  • Samenvatting

Migraine en ontstekingsreacties in de darmen

Ondanks dat er de laatste jaren ontzettend veel onderzoek is geweest naar migraine, is de precieze oorzaak nog niet bekend. Wel is bekend dat er zich meer ontstekingsbevorderende stofjes (voor de experts: dit is de cytokine TNFa) in het bloed circuleren op het moment dat iemand een migraine ervaart.3 4 Deze ontstekingsbevorderende stofjes zijn een reactie van het immuunsysteem. Wanneer je immuunsysteem iets tegenkomt wat mogelijk kwaadaardig is, vuurt het allerlei stofjes af om het menselijk lichaam goed te kunnen verdedigen.

Van deze ontstekingsbevorderende stofjes is bekend dat zij vrijkomen bij ontstekingen in de darmen en wanneer de darmwand beschadigd raakt.5 Zou migraine dan iets met de darmen te maken kunnen hebben? Dat zou zomaar kunnen gezien het feit dat mensen met darmziekten (zoals het prikkelbare darmsyndroom, diarree, constipatie, brandend maagzuur, coeliaki, de ziekte van Crohn en colitis) ook vaker last hebben van migraine dan mensen zonder deze darmziekten.6 7 En een onderzoek met muizen laat zien dat een dysbiose in de darmen er juist voor zorgt dat dit ontstekingsbevorderende stofje (de cytokine TNFa) vrijkomt. Uit dezelfde studie blijkt dat de toename van dit stofje bij deze muizen ook tot migraineachtige hoofdpijn leidt.8 Andere onderzoeken met muizen laten weer zien dat deze stofjes vooral in de darmen aanwezig zijn wanneer zij veel vetten te eten krijgen.9

Mensen zijn natuurlijk geen muizen. Maar er zijn ook studies die aantonen dat vetrijke producten de kans op darmziekten zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn vergroten bij mensen.10 11 12 Daarnaast laten onderzoeken zien dat de darmwand openbreekt wanneer mensen een vetrijk dieet volgen.13 En zoals je eerder kon lezen komt de ontstekingsbevorderende TNFa vrij wanneer de darmwand beschadigt raakt. Het is dan ook niet gek dat een lekkende darm vaker voorkomt bij mensen met obesitas dan bij mensen met een gezond gewicht.14 En dat mensen met obesitas ook meer van dit ontstekingsbevorderende stofje in hun bloed hebben dan mensen zonder obesitas.15 16 Daarbij komt migraine vaker voor bij mensen met obesitas dan bij mensen met een gezond gewicht.17 18 19

Dit stroomschema laat de theorie zien hoe een vetrijk dieet de kans op migraine kan vergroten.

Migraine en een vetarm dieet

Maar niet iedereen met migraine heeft overgewicht. Toch zijn er onderzoeken die erop wijzen dat een vetarm dieet een gunstig effect heeft op migraine. In een studie uit 2021 onderzochten wetenschappers de link tussen verschillende soorten vetten en migraine. In deze studie werden 182 proefpersonen met migraine in drie groepen gedeeld. De eerste groep kreeg supplementen met omega-3 vetten. De tweede groep ontving ook deze supplementen, maar de mensen van deze groep kregen ook de opdracht om hun inname in omega-6 vetten te verminderen. De derde groep kon blijven eten zoals ze gewend waren. Omega-6 vetten zijn vooral te vinden in vlees, eieren, melk en kaas, terwijl omega-3 vetten te vinden zijn in vis, walnoten en lijnzaad.20 21 22 Deze studie was opgezet omdat bekend is dat een teveel aan omega-6 vetten ontstekingen kunnen opwekken terwijl omega-3 vetten juist ontstekingen kunnen afremmen. 23 24 En in Westerse landen zijn mensen over het algemeen geneigd om meer producten met omega-6 vetten te consumeren dan producten met omega-3 vetten. De resultaten van dit onderzoek waren als volgt: bij de groepen die supplementen met omega-3 vetten kregen, nam de migraine af, maar dit effect was groter als de proefpersonen ook hun portie omega-6 vetten verminderden.25 Het probleem van dit onderzoek is echter, dat de derde groep geen placebo ontving. Dat de eerste groep, die alleen een omega-3 supplement kreeg, wel effect leek te merken, zou daarom ook een placebo-effect kunnen zijn. Uit een andere studie, waarbij de onderzoekers wel een placebo hadden ingezet, was een omega-3 supplement niet effectiever dan het placebo. De onderzoeker concludeerden daarom dat een omega-3 supplement geen enkel effect heeft op de migraine.26

Wat gebeurt er dan als je mensen met migraine op een vetarm dieet zet, onafhankelijk van het soort vet? Wetenschappers hebben dit in de jaren ’90 van de vorige eeuw al uitgetest. In deze studie werden 54 mensen met migraine gevraagd om een aantal weken slechts 20 gram vet per dag te consumeren. Van gemiddeld 65,9 gram vet per dag stapten zij over op een dieet van gemiddeld 27,8 gram per dag. Het effect was dat de proefpersonen minder vaak last hadden van hoofdpijn, dat de hoofdpijn minder intensief was, minder lang duurde en dat zij minder medicatie nodig hadden.27 Nou zou dit ook een placebo effect kunnen zijn, omdat de proefpersonen bewust waren van wat ze aten. Dit neemt niet weg dat je zelf ook een vetarm dieet uit zou kunnen proberen om te onderzoeken of jouw migraine dan vermindert of niet.  

Heeft de informatie uit dit artikel je geholpen? Ondersteun dan de auteur met een financiële donatie of door dit artikel te delen op social media. Doneren kan hier.

Samengevat

Een vetrijk dieet kan een nadelig effect hebben op je darmen. Dit vergroot namelijk de kans op verschillende darmziekten en een beschadigde darmwand. Het gevolg hiervan is dat je immuunsysteem ontstekingsbevorderende stofjes afvuurt. Bij mensen met migraine zijn precies deze ontstekingsbevorderende stofjes volop in het bloed aanwezig. Uit onderzoek blijkt dan ook dat mensen die vetarm eten (met ongeveer 25 gram vet per dag) hun migraine kunnen verminderen.


Disclaimer: De auteur van darmrevolutie.nl is geen praktiserend arts, maar beschrijft slechts de resultaten van wetenschappelijke onderzoeken. Als u lichamelijke of mentale problemen ervaart, wordt u geadviseerd om die te bespreken met uw behandelend arts.

  1. Lippi, G., C. Mattiuzzi & G. Cervellin, 2014: Chocolate and migraine: the history of an ambiguous association. Acta Bio Medica 85(3), p. 216-221. [PubMed] [Google Scholar]
  2. Finocchi, C. & G. Sivori, 2012: Food as trigger and aggravating factor of migraine. Neurological Sciences 33, p. 77–80. [PubMed] [Google Scholar]
  3. Perini, F. et al. 2005: Plasma Cytokine Levels in Migraineurs and Controls. Headache. The Journal of Head and Face Pain 45(7), p. 926-931. [PubMed] [Google Scholar]
  4. Kemper, R.H.A., W.J. Meijler, J. Korf & G.J. Ter Horst, 2001: Migraine and Function of the Immune System: A Meta-Analysis of Clinical Literature Published Between 1966 and 1999. Cephalalgia 21(5), p. 549-557. [PubMed] [Google Scholar]
  5. Leppkes, M., M. Roulis, M.F. Neurath, G. Kollias & C. Becker, 2014: Pleiotropic functions of TNF-α in the regulation of the intestinal epithelial response to inflammation. International Immunology 26(9), p. 509–515. [PubMed] [Google Scholar]
  6. Hemert, S. van, A.C. Breedveld, J.M.P. Rovers, J.P.W. Vermeiden, B.J.M. Witteman, M.G. Smits, N.M. de Roos, 2014: Migraine Associated with Gastrointestinal Disorders: Review of the Literature and Clinical Implications. Frontiers in Neurology 5: 241. [PubMed] [Google Scholar]
  7. Hindiyeh, N. & S.K. Aurora, 2015: What the Gut Can Teach Us About Migraine. Current Pain and Headache Reports 19: 33. [PubMed] [Google Scholar]
  8. Tang, Y., S. Liu, H. Shu, L. Yanagisawa & F. Tao, 2020: Gut Microbiota Dysbiosis Enhances Migraine-Like Pain Via TNFa Upregulation. Molecular Neurobiology 57, p. 461-468. [PubMed] [Google Scholar]
  9. Lam, Y.Y. et al. 2012: Increased Gut Permeability and Microbiota Change Associate with Mesenteric Fat Inflammation and Metabolic Dysfunction in Diet-Induced Obese Mice. PLoS One 7(3): e34233. [PubMed] [Google Scholar]
  10. Shoda, R., K. Matsueda, S. Yamato & N. Umeda, 1996: Epidemiologic analysis of Crohn disease in Japan: increased dietary intake of n-6 polyunsaturated fatty acids and animal protein relates to the increased incidence of Crohn disease in Japan. The American Journal of Clinical Nutrition 63(5), p. 741-745. [PubMed] [Google Scholar]
  11. Kurata, J.H. (red.), 1994: Dietary and Other Risk Factors of Ulcerative Colitis. A Case-Control Study in Japan. Journal of Clinical Gastroenterology 19(2), p. 166-171. [PubMed] [Google Scholar]
  12. Maconi, G., s. Ardizzone, C. Cucino, C. Bezzio, A.G. Russo & G.B. Porro, 2010: Pre-illness changes in dietary habits and diet as a risk factor for inflammatory bowel disease: A case-control study. World Journal of Gastroenterology 16(34), p. 4297-4304. [PubMed] [Google Scholar]
  13. Cândido, F.G., F.X. Valente, Ł.M. Grześkowiak, A.P. Boroni Moreira, D.M.U.P. Rocha & R. de Cássia Gonçalves Alfenas, 2018: Impact of dietary fat on gut microbiota and low-grade systemic inflammation: mechanisms and clinical implications on obesity. International Journal of Food Sciences and Nutrition 69(2), p. 125-143. [PubMed] [Google Scholar]
  14. Teixeira, T.F.S., M.C. Collado, C.L.L.F. Ferreira, J. Bressan & M.C.G. Peluzio, 2012: Potential mechanisms for the emerging link between obesity and increased intestinal permeability. Nutrition Research 32(9), p. 637-647. [PubMed] [Google Scholar]
  15. Hotamisligil, G.S. & B.M. Spiegelman, 1994: Tumor Necrosis Factor α: A Key Component of the Obesity-Diabetes Link. Diabetes 43(11), p. 1271-1278. [PubMed] [Google Scholar]
  16. Hotamisligil, G.S., 1999: The role of TNF-a and TNF receptors in obesity and insulin resistance. Journal of Internal Medicine 245(6), p. 621-625. [PubMed] [Google Scholar]
  17. Pavlovic, J.M., J.R. Vieira, R.B. Lipton & D.S. Bond, 2017: Association Between Obesity and Migraine in Women. Current Pain and Headache Reports 21: 41. [PubMed] [Google Scholar]
  18. Bigal, ME., J.N. Liberman & R.B. Lipton, 2005: Obesity and migraine. A population study. Neurology 66(4), p. 545-550. [PubMed] [Google Scholar]
  19. Kristoffersen, E.S., S. Børte, K. Hagen, J.A. Zwart & B.S. Winsvold, 2020: Migraine, obesity and body fat distribution – a population-based study. The Journal of Headache and Pain 21(1): 97. [PubMed] [Google Scholar]
  20. Meyer, B.J. et al. 2003: Dietary intakes and food sources of omega-6 and omega-3 polyunsaturated fatty acids. Lipids 38, p. 391–398. [PubMed] [Google Scholar]
  21. Simopoulos, A.P., 2002: The importance of the ratio of omega-6/omega-3 essential fatty acids.Biomedicine & Pharmacotherapy 56(8), p. 365-379. [PubMed] [Google Scholar]
  22. Chaddha, A. & K.A. Eagle, 2015: Omega-3 Fatty Acids and Heart Health. Circulation 132, p. e350-e352. [PubMed] [Google Scholar]
  23. Innes, J.K. & P.C. Calder, 2018: Omega-6 fatty acids and inflammation. Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids 132, p. 41-48. [PubMed] [Google Scholar]
  24. Calder, P.C., 2002: Omega-3 Fatty Acids and Inflammatory Processes. Nutrients 2, p. 355-374. [PubMed] [Google Scholar]
  25. Ramsden, C.E. et al. 2021: Dietary alteration of n-3 and n-6 fatty acids for headache reduction in adults with migraine: randomized controlled trial. BMJ 374: n1448. [PubMed] [Google Scholar]
  26. Abdolahi, M. et al. 2017: The synergistic effects of ω-3 fatty acids and nano-curcumin supplementation on tumor necrosis factor (TNF)-α gene expression and serum level in migraine patients. Immunogenetics 69, p. 371–378. [PubMed] [Google Scholar]
  27. Bic, Z., G.G. Blix, H.P. Hopp, F.M. Leslie & M.J. Schell, 1999: The influence of a low-fat diet on incidence and severity of migraine headaches. J Womens Health Gend Based Med. 1999 Jun;8(5):623-630. [PubMed] [Google Scholar]

Ook interessant